5341.jpg
 

Hi Klookeraar, wil je meer weten over onze nieuwe Topic Mailings? Check dan hier.

Fietsen

We hoeven denk ik niet uit te leggen waarom fietsen een relevant onderwerp is voor een Klooker mailing: wij zijn als Nederland nou eenmaal fietsland bij uitstek. Hier is het bijvoorbeeld heel gewoon dat ook de minister-president of de koning de tweewieler pakken! In totaal zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland, meer fietsen dan mensen dus!

Toch zouden meer Nederlanders de fiets naar het werk kunnen pakken dan de +/-25% die dat al doet. Nederlanders fietsen steeds minder. Het aantal gefietste kilometers is sinds 2014 structureel afgenomen en de gemiddelde Nederlanders fietst nu nog maar 2,32 kilometer per dag. Wij willen het fietsgedrag in Nederland graag weer wat promoten. Want fietsen is gezond, voor jou en onze planeet. En fietsen is ook gewoon leuk!

Fiets delen of fiets als service

Fietsen delen is tegenwoordig een populair concept over de hele wereld. Veel grote steden bieden het concept aan, waarbij je een fiets door middel van een app kan ontgrendelen en weer overal kan achterlaten. Dit concept klinkt super handig en lijkt een goede manier om meer mensen op de fiets te krijgen. Maar helaas heeft dit idee nog niet bewezen een winstgevend concept te zijn. We noemen hieronder de belangrijkste redenen:

  • Kostenbesparing door schaalvergroting werkt niet voor dit concept. Hoe meer rijders, hoe meer fietsen het bedrijf moet aanschaffen, beheren, en opruimen. De kosten worden dus hoger als je business groeit.

  • De prijzen voor het gebruik van een fiets zijn vaak zo laag dat de bedrijven een minimale winstmarge hebben, of helemaal geen winst maken.

  • Er is geen sprake van het delen van bezit onder gebruikers, zoals dat bij Uber of AirBnB wel zo is. Dat is wat het zo kosteffectief maakt. Voor deze bikesharing bedrijven zijn alle kosten van de fietsen voor hunzelf.

  • Omdat er geen sprake van eigendom is, hebben mensen vaak geen besef van verlies als de fiets sneuvelt. Veel van de fietsen gaan sneller kapot en worden achtergelaten in de bosjes of op de stoep. Dit maakt de kosten van het onderhoud hoog.

 
Deelfietsen ‘graveyard’ in China.

Deelfietsen ‘graveyard’ in China.

 

In Nederland komt er ook nog bij kijken dat bijna iedereen al zijn eigen privé fiets heeft, waardoor het waarschijnlijk minder goed zal werken als manier om mensen te introduceren aan de fiets. Het lijkt dus niet economisch rendabel, wat eigenlijk inhoudt dat het niet duurzaam is voor een ondernemer.

Toch willen we dit idee niet opgeven. En er zijn ook andere oplossingen die ervoor zorgen dat het idee om fietsen te delen wel kan blijven bestaan! Onze Nederlandse OV-fiets wordt ook wel de vierde generatie deelfiets genoemd, omdat het net even anders werkt.

De OV-fiets richt zich op de Nederlander die met de trein naar een andere stad heeft gereisd waar ze geen fiets tot hun beschikking hebben, en biedt dus transport vanaf het station naar de volgende bestemming. Omdat je betaald totdat je de fiets terugbrengt naar het station, kan je de fiets niet zomaar overal achterlaten en omdat het net wat meer kost is de winstmarge ook groter.

Wat ook gaaf is aan de OV-fiets is haar samenwerking met Roetz bikes, een van de duurzame fietsmerken die we hieronder gaan uitlichten! Roetz bikes hergebruikt 70% van de OV-fietsen die ze binnenkrijgen om ze weer helemaal nieuw te maken! Dus dat maakt het gebruiken van een OV-fiets ook weer duurzamer.

En wat ook mooi is, je kunt er ook zelf je oude fiets inleveren! Bij hun werkplaats in Amsterdam Noord maken zij een nieuwe fiets van het frame en voorvork. En ze zorgen dat de rest van de materialen ergens anders een nieuw leven vindt. Hoe mooi is dat?

Een andere optie is het afleveren van je fiets bij je lokale afvalinzameling. Daar wordt het in de meeste gevallen gerecycled. Het bedrijf verschilt per regio en gemeente, en je kan op de website van jouw lokale afvalbeheer zien waar je precies met je oude fiets terecht kan.


Tweedehands fietsen

Dit is een tweedehands fiets dus NIET

Dit is een tweedehands fiets dus NIET

Zo mooi zien de meeste tweedehands fietsen er nog uit!

Zo mooi zien de meeste tweedehands fietsen er nog uit!

Een gloedjenieuwe duurzaam-gemaakte fiets is niet voor iedereen een optie (en ook niet altijd nodig!). Zelfs de niet-duurzame merken zijn gewoon prijzig.

Daarmee is het kopen van een tweedehands fiets een hele goede optie voor iedereen die geen nieuwe fiets kan of wil aanschaffen.

Zo betaal je bijvoorbeeld voor een goede tweedehands fiets misschien 200 euro.

En tweedehands fietsen hoeven er niet als schroot uit te zien. Ze zijn vaak gewoon nog hele goede fietsen! En omdat je hergebruikt ben je ook nog duurzaam bezig!

De meeste fietsenhandelaren verkopen ook tweedehands fietsen, dus je kan waarschijnlijk gewoon bij je lokale fietsenwinkel terecht. Kan je daar nou niet vinden wat je zoekt, dan kan je alternatief ook online kijken.

Bijvoorbeeld op de website Tweedehandsfiets.net, of op Tweedehandsfietsen.nl.


Roetz 2018 E-Bike_KRR3490klein.jpg

Roetz Bikes

Fiets gemaakt van hergebruikte fietsonderdelen

Roetz Bikes is een sociale onderneming die gelooft dat een hoge kwaliteit fiets zowel betaalbaar en milieuvriendelijk kan zijn.

Elk jaar belanden in Nederland minstens één miljoen fietsen op de afvalberg, terwijl belangrijke onderdelen zoals het frame en de wielen nog prima in orde zijn. Dat vinden ze bij Roetz niet kunnen, en zij namen daarom het heft zelf in handen. Ze willen graag een 100% duurzaam merk zijn, maar dat is nog niet altijd even makkelijk. Wel nemen ze al de volgende duurzame maatregelen:

  • Hergebruiken van frame, voorvork en wielen (meer dan 30% van een fiets);

  • Recyclen van alle onderdelen van een gebruikte fiets en verpakkingsmateriaal die zij zelf niet meer kunnen gebruiken;

  • Gebruiken van duurzame componenten zoals hout en kurk;

  • Een tweede leven geven aan afgedankte materialen: transportbanden als jasbeschermers;

Ze hebben hierdoor in 1 jaar 20 ton grondstoffen kunnen besparen! Ze herfabriceren ook grote fietsenvloten zoals de OV-fiets, die zelfs 70% circulariteit behaalt! Lees daar hier meer over.

Elk jaar belanden in Nederland minstens één miljoen fietsen op de afvalberg, terwijl belangrijke onderdelen zoals het frame nog prima in orde zijn.

Roetz Bikes is ook een sociale werkplek waar ze geen functie-eisen stellen, geen cv beoordelen en vertrouwen geven aan hun werknemers. Ze hebben het keurmerk Amsterdam Made, wat betekend dat ze lokale vakmanschap en economie ondersteunen met hun onderneming! Daarnaast werken ze ook samen met onze vrienden bij Nudge, én hebben ze de DAM prijs voor de duurzaamste ondernemer van 2019 in Amsterdam gewonnen!

RoetzVigourPastel.jpeg

Als Klookeraar kun je nu een Roetz fiets kopen met een hele fijne korting: €100,- op de Roetz Road en Vigour modellen en maar liefst €200,- korting op een Roetz E-bike. Gebruik de code KLKR19RTZ
(Geldig t/m 31 mei 2019)


IMG_1129.jpg

DutchFiets

Fiets met frame en wielen van recyclebaar kunststof

DutchFiets is ontstaan vanuit een technisch onderzoek dat wilde uitzoeken hoe je een fiets maakt die niet als afval eindigt na zijn levensduur. Na veel onderzoek kwamen de oprichters van DutchFiets dus bij kunststof, omdat het een vormvrijheid geeft welke het makkelijk maakt om mee te werken en het 100% recyclebaar kan zijn zonder veel energieverbruik! Eerst hadden ze een prototype via crowdfunding, en door success is dat uitgebloeid tot het huidige DutchFiets model dat werd goedgekeurd volgens de internationale veiligheidsstandaard door het onafhankelijke EFBe Prüftechnik GmbH

De uitdaging was helder: maak een fiets die niet eindigt als afval.

DutchFiets zegt niet een 100% duurzame fiets te zijn, maar eentje waarvan het frame en wielen recyclebaar zijn, en de rest van de fiets van hoge kwaliteit onderdelen gemaakt is. Dit maakt de fiets meer houdbaar, en omdat het via een circulair model gaat kan je de fiets na zijn levensduur (van wel 10 jaar!) weer inleveren bij Dutch Fiets waarna je 100 euro ‘‘statiegeld’’ terug krijgt.

De DutchFiets biedt ook een unieke service aan waarbij je de fiets niet koopt, maar je enkel per maand betaald voor het gebruik van de fiets. Dit kost dan ongeveer 40 euro per maand, en het onderhoud van de fiets komt daar dan gratis bij: een fiets als service dus!

17089_LTF_DUTCHFIETS_006.jpg

Krijg nu als Klookeraar het slot t.w.v. 44,95 cadeau bij je DutchFiets. Gebruik code Klooker2019


Bough Bikes

Fietsen gemaakt van eikenhout

De in 2012 door Jan Gunneweg opgerichte Bough Bikes maakt fietsen van duurzaam eikenhout. Als designer is Jan verliefd op natuurproducten en vooral op hout. Hij ziet hout als warm en flexibel maar tegelijk ook krachtig, en wil mensen dichter bij de natuur brengen met zijn fietsen gemaakt van hout.

De houten fietsen worden gemaakt via een serieproductie, waarin Bough Bikes als eerste onderneming erin geslaagd is dat te doen. Dat maakt het meer economisch rendabel om houten fietsen te produceren.

Hout is een levend materiaal. Elke plank is anders. Een houtproduct wordt met het verstrijken van de jaren alleen maar mooier.

Hout is een sterk materiaal dat niet moe wordt, het is flexibel en absorbeert trillingen wat het meer ‘‘shockproof’’ maakt. Het kappen van bomen voor hout heeft natuurlijk een impact op het milieu, want bomen zijn een natuurlijke CO2 verwerker. Bough Bikes ziet dat het belangrijk is om hier rekening mee te houden, en gebruikt daarom alleen hout uit verantwoord beheerde bossen. Specifiek eikenhout afkomstig uit de Franse Jura, waar de bossen worden beheerd vanuit de Natura 2000 filosofie. Ook is het belangrijk om te noemen dat voor de verwerking van hout minder energie nodig is dan voor staal.

Naast hout proberen ze ook duurzame materialen gebruiken voor de andere onderdelen van hun fietsen. Ze proberen materialen volledig te recyclen of terug te geven aan de natuur. Zo gebruiken ze het resthout om het bedrijfspand op te warmen, dat dankzij hun zonnepanelen compleet energie-neutraal is.

BBmodelopenrek1.jpg

ferander.jpg

Ferander

Fiets met bamboe frame

Jaap en Ferdinand zijn sportievelingen. Allebei fanatieke mountainbikers. In 2015 deden ze mee met een mountainbiketocht in Afrika. Ze wierven fondsen voor de lokale bevolking en reden een uitputtende race. En ze kwamen er achter hoe moeilijk het is om daar werk te vinden, zelfs voor mensen met een opleiding. Ook voor het eigen 'sponsorkind' van Ferdinand, die daar de opleiding voor elektricien volgt ...

Kunnen wij niet bijdragen? vroegen Jaap en Ferdinand zich af.

Toen we op het spoor kwamen van een bamboefiets fabriekje in Ghana was de keuze snel gemaakt.

Toen ze op het spoor kwamen van een bamboefietsfabriekje in Ghana was de keuze snel gemaakt. In Nederland, fietsland bij uitstek, was vast nog wel ruimte voor een unieke stadsfiets van bamboe.

Het mooie van de Ferander Bamboefiets is dat we de wereld een beetje kunnen veranderen! De oprichters van Ferander hebben als doel de werkgelegenheid voor jongeren in Afrika te stimuleren met de bamboefiets als middel. In elk frame zitten heel wat uurtjes handwerk, prachtig voor jou als berijder en prachtig werk voor de maker, waar ze natuurlijk eerlijk voor betaald krijgen.

Ferander gelooft in het motto ‘‘Trade is better than aid’’, en wij staan daar ook achter!

ferander2.jpg

 
 

Onze nieuwe topic mailings!

Banner Graan.jpg

MELD JE NU AAN VOOR TOPIC MAILINGS EN DUIK IN JE FAVORIETE DUURZAME ONDERWERP

Over welk duurzaam onderwerp zou jij gerichte emails willen ontvangen? Meld je nu aan en ontvang naast de standaard Klooker Mailing ook ongeveer 1 x per maand een mailing met nieuws, tips & tricks en producten gericht op één van de drie onderstaande topics.

Je hebt keuze uit 3 onderwerpen:

1.     Food Habits

2.     Duurzame Mode

3.     Plastic & Jezelf