Sentry Page Protection

bier en wijn


Babylone

Al meer dan 7,000 jaar geleden, in Babylon, ontdekten ze toevallig een geweldig drankje op basis van vergist brood. Een paar duizend jaar later, in Brussel, kun je de Babylone terugvinden, een bier <dry-hopped> met Chinook, die niet verlegen is zijn bitterheid tentoon te spreiden.

Kernwoorden: BE based, bier van brood, circulair

Naar hun website


Bierhut

Bierhut verkoopt vele soorten bier, maar ze hebben ook een grote verzameling biologische bieren. Vandaar dat we ze hier hebben meegenomen. 

Kernwoorden: NL based, vele bieren naast biologische bieren, groot assortiment 

Naar hun website


BiologischBier.nl

Frank Rozendaal is Biologisch Bier begonnen. Bij BiologischBier.nl vind je de lekkerste - dus biologische - bieren. Van speciaalbieren tot pils en tevens een select aantal biologische ciders. Al hun bieren zijn bio gecertificeerd. Dat is een bewuste keuze, want biologische brouwers en akkerbouwers geven de natuur de ruimte.

Zij hebben een voorkeur voor biologische bieren van vele kleinschalige brouwers. 

Kernwoorden: NL based, biobier uit NL, BE, Oostenrijk, Italië en Denemarken, biologisch, speciaalbieren, cider, pils

Naar hun website


BiologischeWijnwinkel.nl

Al hun wijnen zijn gecertificeerd biologisch. Biologische en biodynamische wijnboeren hebben liefde en aandacht voor hun wijngaard en geven de natuur de ruimte. 

Kernwoorden: Biologisch, bio-dynamisch

Naar hun website


By The Grape

In 2014 werden ze uitgeroepen tot Beste Wijnimporteur van Nederland, en dat is naar onze smaak terecht. Ze bieden een mooi assortiment van duurzame wijnen uit diverse wijnlanden. Altijd duurzaam (biologisch, biologisch-dynamisch, terra vitis en duurzaam), en van kleine ambachtelijke boeren met een verhaal.

Kernwoorden: NL based, biologisch, biologisch-dynamisch, terra vitis

Naar hun website


Hemelswater Code Blond

Brouwerij De Prael en Hemelswater hebben hun handen in een geslagen. Ze besloten om gebruik te maken van het klimaat en brouwde bier van regenwater. Joris Hoeve, initiatiefnemer, bedacht het bier om mensen op een leuke manier bekend te maken met het probleem van wolkbreuken. “Ik wilde iets tastbaar maken. Het idee om bier te maken van regen water was letterlijk een geschenk uit de hemel”.

Kernwoorden: NL based, regenwater

Naar hun website


Pieper- & bammetjesbier

Selma, Merel, Bart en Freke namen het initiatief voor een popup-restaurant, met als idee om niet meer te verkopen voedsel te redden door er heerlijke gerechten van te maken. Zo is Instock ontstaan. En het draait harstikke lekker!

Sterker nog, ze zijn ook begonnen bier te maken van weggegooide-niet gebruikte aardappelen en niet gebruikt brood. Pieperbier en Bammetjes bier. Daar winnen ze ook prijzen mee!

Kernwoorden: Circulair bier, helemaal goed, Pieperbier, Bammetjesbier!

Naar hun website


Slijterij Het Fust

Slijterij Het Fust verkoopt meer dan alleen biologische bieren, maar ze bieden ook meer dan 50 verschillende soorten biologisch bier aan. Daar zit voor eenieder wat bij, vandaar dat we ze hier ook meenemen. 

Kernwoorden: NL based, naast biologisch bier ook andere soorten bier, focus op NL en BE.

Naar hun website


Warmenbol

Sinds voorjaar 2014 is Paul Warmenbol begonnen met bierbrouwen als hobbybrouwer. Stap voor stap is hij meer in gaan doen en nu heeft hij er zelf een eigen brouwerijtje van gemaakt. Je kunt bij hem zijn biologisch gecertificeerde Lizatripel online bestellen. 

Kernwoorden: Belgium based, Lizatripel

Naar hun website


 

Chocolade en ander lekkers


Chocolatemakers

Chocolatemakers wil mensen laten zien hoe èchte chocola gemaakt wordt, van boon tot reep. In hun eigen fabriek in Amsterdam doen ze alles zelf. Ze zijn het enige Nederlandse chocoladebedrijf dat elke schakel in de keten zelf in de hand heeft. Hierdoor kunnen ze alles zo duurzaam mogelijk doen. Hun bedrijfsvoering is gebaseerd op zo min mogelijke uitstoot en afval en ze streven naar lokale oplossingen. Hun stroom is groen (Greenchoice) en ze kopen zo veel mogelijk tweedehands materialen en hergebruiken hun eigen afval.

Ze kopen hoge kwaliteit biologische cacao direct bij de boern in Congo, Peru en de Dominicaanse Republiek. Dit doen ze voor een goede & eerlijke prijs. 

Kernwoorden: NL based, van boon tot reep in eigen hand, eerlijke, biologisch

Naar hun website


Chocoladeverkopers

Chocoladeverkopers is opgericht door Paul en Emma. Echte chocoladeliefhebbers. Ze verkopen graag repen die ze zelf lekker vinden. En ze vinden het erg belangrijk dat de cacaoboer via directe handel een eerlijke prijs krijgt (met of zonder fairtrade, biologisch of direct-trade certificaat). Dat leidde tot een heuze online chocoladewinkel.

Hun assortiment bestaat uit meer dan 250 soorten met zeer uiteenlopende smaken. Ze geven ook smaakadvies, zijn bij proeverijen en jureren zelfs! Het overgrote merendeel van hun chocola is 'van bean to bar', d.w.z. van cacaoboon tot reep.

Kernwoorden: heel veel keuze, 'bean2bar', ook raw/vegan

Naar hun website


iChoc

iChoc gaat uit van een simpele gedachte: dat veganisten niet meer hoeven te lijden door alleen maar pure chocola te moeten eten! Zij gaan dit veranderen. Hun assortiment bestaat uit producten die het concept 'melkchocolade' pakken en daarop voortborduren, zonder de normale dierlijke toevoegingen. Zo willen zij ook veganisten die chocola geluksmomenten weer bieden.

Kernwoorden: Germany based, vegan, chocola, geluksmomenten 😉

Naar hun website


Nice

Nice fruitijsjes zijn echt een must in de zomer! Ze bestaan uit puur biologisch fruit (en dus niet van concentraat), zijn volledig plantaardig, energie neutraal geproduceerd en hebben een papieren verpakking. Ze hebben nog geen webshops, maar wel meerdere verkooppunten. Check de site of ze bij jou in de buurt verkrijgbaar zijn!

Kernwoorden: NL-based, fruitijsjes, biologisch, duurzaam geproduceerd

Naar hun website


Tony's Chocolonely

De Tony repen kende je waarschijnlijk al, maar het blijft een vet verhaal: Teun van de Keuken deed aangifte tegen zichzelf wegens medeplichtigheid aan slavernij. Hij had namelijk thuis chocoladerepen gegeten waarvan redelijkerwijs verondersteld mag worden dat ze door kinderslaven zijn geproduceerd.

Vanuit dat verhaal is Tony Chocolonely ontstaan, om te proberen het wel goed te doen.

Kernwoorden: Fair trade, slavefree, chocolade

Naar hun website

 
coffee tea 2.png

Koffie, thee en sappen


Curly Coffee

Curly Coffee is letterlijk koffie van Curly. Curly Runhaar is een enthousiaste koffieliefhebber en barista. Hij biedt ambachtelijk vers gebrande koffie, die je met een goed gevoel kunt drinken. De koffiebonen worden voornamelijk duurzaam en ecologisch verbouwd, zoals je ziet aan het Rainforest Alliance keurmerk. 

Kernwoorden: NL based, koffie, vers, ecologisch, Rainforest Alliance

Naar hun website


De Schulperij

Familie Schulp is sinds 1861 gevestigd aan het Zandpad in Breukelen, langs de rivier de Vecht. Hier begon, vijf generaties terug, Albertus Schulp met het telen van appels en peren in zijn hoogstamboomgaard. De liefde voor het fruit ging van vader op zoon.

Vanaf 1995 is de familie ook begonnen met het maken van vruchtensappen. Alleen het pure sap komt in de fles. Diverse van de 10 smaken zijn ook verkrijgbaar in een biologische variant. Daarnaast is er de SapTap, vijf liter puur sap voor de echte sapgenieter. Zo uit de natuur, zonder enige toevoeging.

Kernwoorden: NL based, sappen zonder toevoegingen, sommige biologisch, thuisbezorgd

Naar hun website


Fairtrade original koffie en thee

Op hun verpakkingen kom je verschillende keurmerken tegen. Het meest voorkomende is het Fairtrade keurmerk van stichting Max Havelaar. Daarnaast voeren ze op enkele producten het Fairtrade keurmerk van Fair for Life en op onze biologische producten het keurmerk van Skal.

Ze zijn bij meerdere supermarkten te koop. Klik op de link om te zien waar!

Kernwoorden: NL based, koffie, thee, fairtrade, Max Havelaar

Naar hun website


Frankabouttea

Na water wordt thee wereldwijd het meest gedronken. Frank About Tea zorgt ervoor dat de thee die jij drinkt ook een goede beloning voor de kleine thee-boeren bewerkstelligd. Frank About Tea kan zelf de hele keten overzien: ze importeren direct van de boeren, dus ze weten precies wat er gebeurt. Het wordt bij jou bezorgd een paar dagen nadat het geplukt is!

Kernwoorden: NL based, thee, fairtrade

Naar hun website


Koffiebranderij Peeze

Peeze bestaat al meer dan 100 jaar en de laatste tientallen jaren hebben ze zich helemaal toegelegd op duurzaamheid. Hun hele bedrijfsvoering is verduurzaamd, ze werken alleen met gecertificeerde duurzame plantages en ze hebben als een van de weinigen coffeecupjes die je gewoon bij je groenafval kunt weggooien. Op en top een duurzaam koffiemerk!

Kernwoorden: NL based, koffie, green packaging

Naar hun website


Moyee Coffee

Als eerste fairtrade organisatie ter wereld en het enige non-profit merk in de Nederlandse supermarkt werken ze nauw samen met boeren en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Samen met hen ontwikkelen ze een breed pallet aan smaken van hoge kwaliteit.

Nederlanders drinken de meeste koffie ter wereld, dus dat kunnen we niet overslaan! Moyee zorgt voor koffie die een goed loon voor koffieboeren garandeert, zodat deze keten een stukje eerlijker wordt. Moyee was de eerste "FairChain" koffie importeur ter wereld, en is bovendien een Nederlandse partij. 

Kernwoorden: NL Based, koffie, fairtrade, FairChain

Naar hun website


Tea Adventure

Tea Adventure is in 2007 opgericht door Renco (Xiamen, China) en Reinout (Amsterdam). Ze selecteren alleen die thee die onderscheidend smaakt, bij voorkeur biologisch is geproduceerd en die de stijl van een dorp of regio vertegenwoordigt. Ze rekenen op een vertrouwd netwerk van thee leveranciers. Ze wonen in China en spreken Chinees. En ze blijven ze bezoeken. Bestaande relaties en nieuwe theeplantages.

Kernwoorden: China based, thee, voorkeur biologisch

Naar hun website


Thijstea

ThijsTea is een initiatief van twee vrienden uit Utrecht: Thijs en Thomas.  In 2015 ontstond het idee om zelf een iced tea te ontwikkelen: ThijsTea. Thijs verrijkte dit idee door het te baseren op vers fruit dat aanvankelijk ‘verspild’ zou worden. De afvalcontainer is namelijk de eindbestemming van een derde van de totale fruitproductie! Door verspild fruit te drinken in de vorm van een icetea hoeven we onze planeet minder te belasten en dragen we actief bij aan een verlaging van dit percentage. Een goed idee Thijs en Thomas!

Kernwoorden: NL based, icetea gemaakt van 'gered fruit'

Naar hun website


Tres Hombres

Zij varen sinds december 2009 met een zeilschip zonder motor de wereld over om o.a. rum, koffie en cacao mee te nemen naar Nederland. Er is koffie van ze te koop bij Simon Lévelt, en de rum is te koop bij een groot aantal slijterijen in Nederland. We hebben besloten het bij de koffie te zetten, omdat voor rum op het moment nog geen categorie bestaat (tips voor nieuwe merken zijn altijd welkom!). 

Kernwoorden: NL based, schip, duurzame transport

Naar hun website


Duurzame Maaltijdboxen


Boerschappen

(in delen van Brabant)

Boerschappen rijdt dagelijks langs tientallen boeren in de regio en maakt hier boodschappenboxen in verschillende variaties van. De boeren waar wij mee samenwerken zijn kleinschalig, hebben onmetelijk veel liefde voor hun dieren, gewassen, omgeving en product. 

Boerschappen bevatten geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen, dieren krijgen geen preventieve antibiotica of groeihormonen en er worden geen kleur-, geur- en smaakstoffen of slechte E-nummers toegevoegd. 

Kernwoorden: biologisch, natuurlijk, Brabants

Naar hun website


De Krat

De Krat bezorgt elke week een uitbundige maaltijdbox vol eerlijke boodschappen;  mooie Nederlandse seizoensproducten, duurzaam geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. In de Gemakskrat zit alles wat je nodig hebt om drie gezonde en lekkere maaltijden te koken,  altijd met veel groenten en inclusief recepten boekje. De Krat is B-Corp gecertificeerd, en daarmee onderdeel van een streng gecontroleerde internationale beweging van duurzame bedrijven die streven naar een betere wereld. Jij kan er dus zeker van zijn dat de spulletjes in de Krat op een eerlijke en duurzame manier zijn verkregen!

Kernwoorden: Lokaal, seizoensgebonden, eerlijk, B-corp gecerticifeerd

Naar hun website


Ekomenu

Ekomenu helpt je om lekker en gezond te eten, van eigen boeren en het seizoen volgend. 100% biologisch met verse ingrediënten. Voorzien van de lekkerste recepten en een makkelijke bezorging bij jou aan huis! Ze willen werken aan een gezonder eetpatroon, zonder verspilling en met besparen op kosten. Als dochter van Ekoplaza zijn ze daar goed voor gepositioneerd!

Kernwoorden: Biologisch, thuisbezorging, alles per maaltijd in een zak

Naar hun website


TuinSalland

TuinSalland is een biologisch tuinbouwbedrijf dat zich vestigt aan de rand van Zwolle. Zij bieden een wekelijks groenteabonnement aan voor inwoners van Zwolle, die bestaat uit alleen biologische groente en fruit die geen lange afstanden hebben moeten reizen om bij de consument te komen. Zij maken gebruik van meerdere pick-up-points in de achtertuinen van leden, waarna de consument de groenten zelf met de fiets kan oppikken.

Kernwoorden: Zwolle based, biologisch, pick-up-points

Naar hun website


Willem & Drees

Willem & Drees is in 2009 begonnen door Willem Treep en Drees Peter van den Bosch. Zij vonden het vreemd dat er zo'n gebrekkig aanbod van eten van eigen bodem was. Dat wilden ze gaan veranderen. Eerst als toeleverancier van supermarkten, daarna met een eigen webwinkel en nog iets later met een maaltijdbox-service.

En bij hen is ook het mooie, dat als je naast je box nog andere losse biologische boodschappen nodig hebt, je deze dan simpel bij je box kan bijbestellen. Het samengaan met Bee-box in 2016 heeft hun positie alleen maar versterkt!

Kernwoorden: NL based, biologisch, thuisbezorging

Naar hun website

 

online Supermarkten


De Gouden Pompoen

(Deventer)

De Gouden Pompoen combineert het aanbod van biologische bedrijven rondom Deventer en vult dit aan zodat je al je biologische boodschappen hier kunt doen. 

Je hoeft niet meer zelf langs de biologische boeren en winkels en houd meer tijd over voor andere dingen. Je wekelijkse boodschappen gemakkelijk tevoorschijn door een favorietenlijst. Staat je favoriete product er niet bij? Meldt het en ze voegen het toe aan het assortiment. Geen gedoe met betalen, want de Gouden Pompoen werkt met automatische incasso.

Kernwoorden: Biologisch, wekelijkse boodschappen, geen gedoe met betalen

Naar hun website


De Vegetarische Slager

Jaap Korteweg maakt ALLES vegetarisch. De Vegetarische Slager richt zich op “de vleesverslaafden zoals ik”, zoals Korteweg zelf zou zeggen. Op mensen die toch het liefst de bite en smaak van echt vlees willen.

Zoals de meerderheid toch graag wil. En kun je hèn bedienen, dan kun je echt een enorm verschil maken! Jaap wil nu de grootste slager in de wereld worden. wij hopen dat het gaat lukken!

Kernwoorden: Biologisch, Vegan, snacks, vlees, vis, vleeswaren

Naar hun website


EkoPlaza

Gerard Does is de pionier die Ekoplaza heeft opgericht (en De Natuurwinkel formule, maar dat is een ander verhaal). Een man met een visie. 

Een visie gericht op duurzame samenwerking en bewust lekker eten. Dit maakte het mogelijk dat Ekoplaza is doorgegroeid van een biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste bioketen van de Benelux met 75 winkels, een webshop, app, afhalen op 110 locaties en thuisbezorging in heel Nederland.

Kernwoorden: biologisch, lokaal waar mogelijk, fysiek / online / app, geen plastic soep

Naar hun website


Hofweb

Hofweb is een online biologische supermarkt met de missie om de Nederlandse boer en consument bij elkaar te brengen: van groenteboer tot melkboer. Op de website lees je van iedere boer zijn of haar verhaal. Ze bezorgen twee keer per week rechtstreeks van de boer, via de 'postcode check' op de website ontdek je op welke dagen van de week ze in jouw regio langskomen. 

Kernwoorden: Biologisch, online supermarkt, lokaal 

Naar hun website


Odin

Odin werkt niet voor aandeelhouders. Ze hebben 20 winkels, een webwinkel, een groothandel, een imkerij en een academie die allemaal onderdeel uitmaken van Coöperatie Odin - een vereniging met door leden gedeeld en gedragen eigendom. 

Al sinds 1983 financieren de leden van de coöperatie samen de winkels en de keten. Odin's doel is samen de stroom van gezonde voeding uit vruchtbare landbouw en economie nog beter te verzorgen. Voor nu en voor later. Elke klant kan mede-eigenaar worden. En dat worden er steeds meer. Gelukkig, want samen maken we als grootste biologische foodcoop echt een verschil.

Kernwoorden: 100% biologisch, bio-dynamisch

Naar hun website


Realflavors

RealFlavors biedt je een groot assortiment met unieke producten voor pure voeding, zelf geïmporteerd uit Duitsland, Italië, België en Oostenrijk. Ze hebben hun producten duurzaam verpakt.

Kernwoorden: NL based, bakken/koken/braden, chocolade/delicatessen, drinken, fruit/groente/noten/zaden, ontbijt/lunch/tussendoor, pasta/peulen/rijst, smaakmakers, non-food

Naar hun website


Van Eigen Erf

(Landelijk)

Stichting Van Eigen Erf (opgericht in 2003) promoot biologisch eten 'rechtstreeks van de boer' uit eigen regio, vanuit de overtuiging dat voeding lekker, gezond en duurzaam zou moeten zijn. Door de korte lijn van boer naar bord blijven producten verser, en daardoor lekkerder en gezonder. Bovendien wordt aanzienlijk op de vele voedselkilometers, en de daarmee gepaard gaande vervuiling, bespaard.

Bij Van Eigen Erf aangesloten (meer dan honderd) biologische boeren door heel Nederland bieden een keur aan bijzondere vergeten groenten, ambachtelijke producten en wijnen.

Kernwoorden: Biologische streekproducten, lokale productie

Naar hun website


Rechtstreex

Rotterdam is waar Rechtstreex in 2013 is begonnen met het bouwen aan een regionale voedselcommunity. Samen met Rotterdammers, Rotterdamse horeca en bijvoorbeeld het Havenziekenhuis kopen ze in bij boeren, telers én makers in Rotterdam & ommeland! Als consument kan je meedoen door bij één van hun meer dan 20 wijkpunten je bestelling van gezonde en verse producten uit de regio af te halen, zo in je eigen buurt.

Kernwoorden: NL based, totnutoe alleen in omgeving Rotterdam.

Naar hun website


Veggiedeli

Behalve klanten bedienen die al (min of meer) plantaardig leven, laten ze graag aan vleeseters zien dat je niets hoeft te missen. Veggiedeli's producten uit Duitsland zijn volgens hen niet te vergelijken met die uit de supermarkt. Veel 'standaard' gerechten met vlees kunnen op eenvoudige en soms spectaculaire wijze gemaakt worden met de producten van Veggiedeli! Daarbij letten ze op smaak, uiterlijk en structuur/bite. 

Kernwoorden: NL based, 100% plantaardige varianten van vlees, vis, kaas, ei, mayo, snoep, gebak

Naar hun website


Vmarkt

Vmarkt (oftewel de Vegan markt) wordt gerund door Natascha (de Rooij, 37). Begin 2017 heeft zij besloten haar eigen webshop te beginnen, in Utrecht. Ze heeft al een mooi assortiment. Je kunt laten bezorgen in heel het land, of afhalen in Utrecht. En ze heeft ook plannen om er een fysieke winkel, een traiteur en een lunchroom bij te openen. 

Kernwoorden: 100% vegan, gerecyclede verpakkingen

Naar hun website


Yespers

Het merk Yespers is in 2014 begonnen met als doel consumenten met lekkere en gezondere producten te verleiden en op die manier bij te dragen aan het verduurzamen van de voedselketen. Vanuit dat idee hebben ze  innovatieve en gezondere spreads gelanceerd. Wij vinden het mooie en lekkere producten! 

Kernwoorden: NL based, diverse categorieën producten naast hun spreads

Naar hun website


 

Fysieke Supermarkten


De Aanzet

(Amsterdam)

De Aanzet verkoopt biologische groenten, fruit en levensmiddelen. De seizoensgerichte focus van de vennoten is sinds 1981 effectief. Het houdt biologisch eten vers, goed geprijsd, en daar waar mogelijk van Hollandse bodem. Fijn winkelen dus.

Kernwoorden: supermarkt, biologisch, ook non-food levensmiddelen

Naar hun website


Bakker Van Vessem

(Haarlem)

Sinds 2005 is deze bakkerij bezig met het verduurzamen van hun bedrijf en in 2018 werden ze dan ook verkozen tot duurzaamste onderneming van Haarlem. Ze hebben werkelijk waar aan alles gedacht: van een katoenen broodzak tot het recyclen van restjes brood om nieuwe energie van te maken. De droom van bakker Jos is om CO2 neutraal te ondernemen, hij is er bijna volgens het rapport Trees Inventing (check hun website!). Je zou haast vergeten dat ze ook nog heerlijk brood verkopen ;) 

Kernwoorden: duurzame bakker, CO2 verminderen, recyclen

Naar hun website


Bio bij Jansen

(Leeuwarden)

Bio bij Jansen is een eigentijdse supermarkt en nog veel meer. Naast de dagelijkse biologische boodschappen kun je bij hen terecht voor een lekkere kop koffie (to go) met een vers gebakken broodje of lekkere koek, maar ook voor een leuk cadeautje of een mooie kaart. Hun nadruk ligt op vers, wat ze dan ook dagelijks geleverd krijgen.

Ze hebben een uitgebreid assortiment biologische producten die, waar mogelijk, uit de regio worden betrokken.

Kernwoorden: Lokaal, vers, biologisch

Naar hun website


Bio Drôme

(Goes)

Het verhaal van deze winkel gaat ver terug en begon in 1980 met een klein winkeltje van 18m2. Inmiddels hebben nieuwe eigenaren zich over de winkel ontfermd en heel wat verbouwing en verhuizingen verder kan je nu voor al je boodschappen terecht bij Bio Drôme. 

Kernwoorden: biologische supermarkt

Naar hun website


Ekoplaza

Gerard Does is de pionier die Ekoplaza heeft opgericht (en De Natuurwinkel formule, maar dat is een ander verhaal). Een man met een visie. 

Een visie gericht op duurzame samenwerking en bewust lekker eten. Dit maakte het mogelijk dat Ekoplaza is doorgegroeid van een biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste bioketen van de Benelux met 75 winkels, een webshop, app, afhalen op 110 locaties en thuisbezorging in heel Nederland.

Kernwoorden: biologisch, lokaal waar mogelijk, fysiek / online / app, geen plastic soep

Naar hun website


Marqt

(Randstad)

In 2008 richtte Quirijn Bolle samen met Meike Beeren, net als hijzelf afkomstig van Ahold, Marqt op. Het idee, in een notendop: geen grootschalige inkoop, maar „eerlijk” eten, uit de buurt, liefst van het seizoen en ook nog voor een „eerlijke prijs”. Met zo min mogelijk hulpstoffen en suiker, vet en zout. Het bedrijf heeft in 2017 al 15 vestigingen, de meeste in Amsterdam. Er staan ook winkels in Rotterdam, Den Haag en Haarlem.

Kernwoorden: Eerlijk eten, lokaal, biologisch, zelf opgelegde max. 3% winstrestrictie

Naar hun website


De Nieuwe Graanschuur

(Amersfoort)

De Nieuwe Graanschuur is een biologische, verpakkingsarme winkel, die voorrang geeft aan biologische producten van telers uit de streek. Ze zijn telkens steeds op zoek naar nieuwe leveranciers die producten onverpakt aanbieden, bij voorkeur ook uit hun streek.

Kernwoorden: biologisch, lokaal, verpakkingsarm

Naar hun website


Ekodis

(Amsterdam)

Ekodis, de natuurvoedingswinkel van Amsterdam oost, staat al dertig jaar voor vers eten; groente en fruit vanuit het seizoen, handgemaakt brood en zuivel. Ze zijn een zelfstandig familiebedrijf, met directe lijnen met producenten hebben. Dat geeft duidelijkheid waar hun biologisch eten vandaan komt en dat het eerlijke handel betreft. Hun assortiment van 5000 producten is 99% biologisch. 

Kernwoorden: Amsterdam based, biologisch, fairtrade

Naar hun website


De Natuurwinkel

(heel Nederland)

Door het hele land vind je de Natuurwinkel: een uitgebreid biologisch (en bio-dynamisch) assortiment aan groente, fruit en levensmiddelen. Ze streven ook naar een klimaatneutraal winkelbeleid, laten hun vrachtwagens op schone brandstof rijden en drukwerk maken ze van gerecycled papier.

Kernwoorden: biologisch, biologisch-dynamisch, duurzaam achter de schermen

Naar hun website


Superfair

(Voorschoten, Utrecht)

SuperFair is een moderne, toegankelijke en voordelige biologische winkel. Zij werken vanuit hun missie om biologische voeding betaalbaar te maken voor iedereen. 

Kernwoorden: Biologisch, lokaal, betaalbaar, verpakkingsarm

Naar hun website


Van Nature

(Nijmegen)

Van Nature is een biologische speciaalzaak, met een uitgebreide selectie van de beste en lekkerste natuurvoeding; elke dag verse groente, fruit, brood en zuivel, verder o.a. vegetarische en veganistische producten, glutenvrije producten, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en een groot aanbod biologische wijn en delicatessen. 

Kernwoorden: lokaal, biologisch, vegan, glutenvrij

Naar hun website


 

voedselverspilling tegengaan


Buurtbuik

(Amsterdam)

BuurtBuik bereidt heerlijke en gratis maaltijden van overvloedig eten van supermarkten, winkeliers en horeca. Vrijwilligers en buurtgenoten halen het eten op en koken er gezamenlijk een lekker diner van. Elke keer een creatieve uitdaging: je weet immers nooit wat de opbrengst van de dag zal zijn! Als het eten gereed is, is iedereen die wil welkom om aan tafel aan te schuiven.

Want naast lekker eten, draait het bij BuurtBuik vooral om de gezelligheid.

Kernwoorden: Amsterdam based, gratis, vrijwilligers, anti food waste

Naar hun website


Instock

(Den Haag - Utrecht - Amsterdam)

Selma, Merel, Bart en Freke leerden elkaar kennen bij Albert Heijn. Ze namen het initiatief voor het restaurant Instock, met als idee om het niet meer te verkopen voedsel te redden door er heerlijke gerechten van te maken. 

Wat zij anders doen: 's ochtends wordt het voedsel opgehaald bij supermarkten en voedselproducenten. Daarna kijken de chefkoks wat ze ervan kunnen maken en daarvan worden de heerlijkste lunches en diners bereid. Ze maken zelfs hun eigen bier!

Kernwoorden: Circulair, topchefs, pieper- en bammetjesbier

Naar hun website


Kromkommer

Wereldwijd wordt 30% van het voedsel verspild. Groente en fruit dat niet op ons bord belandt door ‘looks’ of overproductie noemen wij kromme groente*. Krom omdat ze soms fysiek krom zijn, maar vooral krom omdat we deze lekkere, mooie producten verspillen terwijl er met de smaak niets mis is.

Kromkommer zet zich in om de verspilling van kromme groente en fruit tegen te gaan en mensen anders te laten kijken naar de kwaliteit van groente en fruit. Zo maken ze er bv soep van! Geïnteresseerd? Check hun producten hier via Loopedgoods!

Kernwoorden: NL based, kromme groenten, anti food waste

Naar hun website


NoFoodWasted / Afgeprijsd

NoFoodWasted maakt ons bewust dat we 30% van al ons voedsel weggooien. En ze willen er wat aan doen, met hun Afgeprijsd-app. Deze app laat in één oogopslag zien welke
producten in de supermarkt bij jou in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en dus in de aanbieding zijn.

Door de vraag naar deze producten te stimuleren, gaan ze met Afgeprijsd de strijd aan tegen voedselverspilling: minder verspillen, meer besparen. 

Kernwoorden: App, anti food waste

Naar hun website


The Ketchup Project

40% van de tomatenoogst in Kenia wordt weggegooid. Dat is zonde! Samen met de boeren maakt The Ketchup Project er heerlijke ketchup van. Ze drogen de tomaten, maken ze zo lang houdbaar en ketchup levert de boeren 20x meer op dan de verkoop van verse tomaten op de lokale markt! Help je hun mee?

Kernwoorden: NL based, ketchup van geredde tomaten

Naar hun website


Too good to go

Dit is een app waarmee je overtollig eten van restaurants, bakkerijen en winkels kan kopen tegen een gereduceerde prijs. Het eten zou anders worden weggegooid en nu kan jij het voor minimaal 50% korting op de kop tikken. Zo kan je jezelf nog eens flink verwennen en help je mee tegen voedselverspilling! Super handig :) 

Kernwoorden: voedselverspilling, app, korting, bestellen/afhalen

Naar hun website